Skip to content

Odhady expertů České justice se potvrdily. Soud v Brně vyhověl Kapschi, ÚOHS musí znovu posoudit jeho nabídku na mýtnou zakázku

By Jiří Reichl

Krajský soud v Brně vyhověl i druhé žalobě společnosti Kapsch na postup Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ve věci mýtného tendru. Přiklonil se také na stranu stávajícího provozovatele mýtného systému, jehož právníci tvrdili, že v době, kdy ministerstvo dopravy uzavřelo smlouvu s konsorciem SkyToll/CzechToll, platilo předběžné opatření ÚOHS na zákaz uzavření smlouvy. Již v polovině června jsme přinesli analýzu České justice, kde oslovení experti , kteří prostudovali odůvodnění předchozího rozsudku ohledně postupu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v této kauze, je vysoce pravděpodobné, že soud shledá smlouvu jako nezákonnou.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže musí znovu posoudit nabídku na provozování mýtného tendru po roce 2020. Vyplývá to z rozhodnutí Krajského soudu v Brně, které padlo dnes odpoledne. O rozsudku jako první informovala Česká televize na zpravodajském kanále ČT 24. Potvrdila se tak analýza předchozího rozsudku, kterou provedli experti oslovení portálem Česká justice, kteří řekli, že příliš jiných možností, než vyhovět žalobě Kapsche podle nich soud nemá.

„Žalovaný (ÚOHS) by nyní měl návrh žalobce (Kapsch) vzít znovu a vycházet z toho, že smlouva byla uzavřena v rozporu s předběžným opatřením,“ citovala ČT24 rozhodnutí soudce Davida Rause. Kapsch nyní očekává, že ÚOHS otevře správní řízení, aby smlouvu zneplatnil.

Stát bude muset řešit, jak vybírat mýto od příštího roku. Podle některých by se paradoxně mohl ocitnout v lepší situaci než je dnes. Stát totiž vlastní a ovládá plně funkční mýtný systém, do nějž investoval miliardové prostředky a jehož současná hodnota se stále pohybuje v řádech miliard korun. Požadavky na jeho rozšíření o silnice první třídy se ukázaly jako spíše účelový požadavek byznysových skupin v pozadí tendru. Stát ani kraje dnes zpoplatnění silnic první třídy nechtějí a v požadavcích výběrového řízení byl tudíž zcela zbytečně. Pokud ovšem neměl hned od začátku zcela záměrně znevýhodnit jednoho z uchazečů o veřejnou zakázku. Kdyby došlo k zákazu plnění ze smlouvy se společností Czech Toll/Sky Toll, stát může více než 10 let dále využívat mýtný systém, který mu říká “pane”.

Podle vyjádření současného provozovatele – společnosti Kapsch dokonce za výrazně výhodnějších ekonomických podmínek, než přineslo problematické a pochybnostmi opředené řízení, vedoucí k uzavření smlouvy za téměř 11 miliard s CzechTollem a SkyTollem. „Jen pouhým zohledněním výrazně zlehčených technických podmínek obsažených v loňském tendru by došlo k zlevnění minimálně na 8,9 miliard korun. Za 10 let je to okamžitá úspora na provozu o téměř 2 miliardy vzhledem k současným nákladům i nabídce firem SkyToll/CzechToll,” řekl České justici generální ředitel Kapsche Karel Feix. Podle Kapsche České republice v případě využití stávajícího mýtného systému nehrozí ani na minutu výpadek příjmů ze zpoplatnění kamionové dopravy na českých komunikacích. I podle oslovených právníků je situace naprosto odlišná, než v minulosti. Tím, že stát vlastní plně funkční mýto, nemůže se ve svých dalších krocích vymlouvat na časovou tíseň nebo hrozící ztráty velkého rozsahu z případného nevýběru mýta.

Jiří Reichl, Ekonomický deník

Zdroj: Česká justice

Napsat komentář